De meeste reacties zijn positief (70%) met in een aantal gevallen zelfs een vraag naar nog meer laadpalen. De negatieve reacties zijn vooral gericht op het verwachte effect van een laadpaal op de beperkte parkeermogelijkheden. Daarnaast lezen wij in een aantal reacties terug dat in de betreffende straat of buurt weinig vraag naar laden is.
Wat hebben wij met jullie reacties gedaan?
Wij hebben de positieve reacties gebruikt als extra bevestiging dat de beoogde laadlocatie geschikt is. De negatieve reacties hebben we gebruikt om de locatie nogmaals kritisch te toetsen op harde eisen, zoals:
- geen plaatsing voor een raam of deur, en
- minimaal 90 cm doorgang op het trottoir
Daarnaast hebben wij meerdere bruikbare suggesties ontvangen voor een betere laadlocatie. In 5 gevallen hebben de suggesties geleid tot deze betere laadlocatie. In dat geval dank voor het meedenken!
Definitieve laadlocatie
De 112 laadpalen gaan wij tot en met eind 2025 realiseren. In eerste instantie laten we de laadpaal pas plaatsen wanneer wij een concreet verzoek van een e-rijder in de buurt van de beoogde laadlocaties ontvangen. Met deze aanpak voorzien we in de laadbehoefte bij een concrete vraag naar laden en kunnen we de huidige lange wachttijden voor een laadpaal enigszins inkorten.
Klik hier voor de geplande laadlocaties
Hoe nu verder?
Nu de definitieve laadlocaties bekend zijn, gaan wij zo snel als mogelijk een verkeersbesluit publiceren waarbij wij 2 parkeerplaatsen reserveren waar u straks uw elektrische auto kunt opladen. Het verkeersbesluit publiceren we op mijnoverheid.nl en in het gemeentenieuws. Bent u het niet eens met een laadlocatie in het verkeersbesluit dan kunt u een bezwaar indienen voor de betreffende locatie.
Wij verwachten dat laadpaalexploitant TotalEnergies de eerste laadpalen op zijn vroegst eind van dit jaar gaat plaatsen. De doorlooptijden voor het plaatsen van laadpalen zijn momenteel in heel Nederland langer dan gebruikelijk vanwege de sterke groei in aantal elektrische auto’s en grote vraag naar laadpalen.